W stosunku do pierwszej części serii twórcy dokonali ważnej zmiany w systemie magii. Teraz każdorazowe rzucenie zaklęcia wymaga posiadania odpowiedniej liczby punktów magii (many). Ich maksymalną ilość możemy powiększyć poprzez zdobywanie kolejnych punktów wiedzy u bohatera. Manę można odzyskiwać na kilka sposobów. Można odczekać turę, dzięki czemu zregenerowany zostanie 1 punkt magii (lub więcej, jeśli bohater posiada umiejętność Mistycyzm. Można także odczekać turę stacjonując bohaterem w mieście z wybudowaną Gildią magów lub odwiedzić Studnię by zregenerować punkty many do maksimum.
Wszystkie zaklęcia przechowywane są w Księdze magii i można podzielić na pięć poziomów oraz dwa rodzaje - zaklęcia bitewne oraz zaklęcia podróżne. Oczywistą rzeczą jest też, że im wyższy poziom czaru - tym mocniejsze i potężniejsze będą jego efekty. Oprócz wyżej wspomnianych podziałów, istnieje jeszcze kilka odrębnych, "podrzędnych" kategorii, w których zawierają się tylko niektóre zaklęcia:
- Zaklęcia umysłu - do tej kategorii zaliczają się Oślepienie, Paraliż, Szał bitewny oraz Hipnoza
- Zaklęcia żywiołów - w tej kategorii znajdziemy takie czary jak Błyskawica, Łańcuch błyskawic, Promień zimna, Krąg zimna, Kula ognia, Uderzenie ognia i Burza żywiołów
- Jak nietrudno się domyślić żywioły można rozbić na trzy osobne grupy: błyskawice, zimno oraz ogień. Burza żywiołów nie należy do żadnej z wymienionych grup.