Liczby
W sumie w Heroes of Might and Magic II mamy do dyspozycji aż 66 jednostek. Liczbę tą zawdzięczamy zarówno dwóm nowym frakcjom (Czarodziej oraz Nekromanta) jak i nowatorskiemu rozwiązaniu - teraz niektóre ze stworzeń można ulepszyć, co oczywiście wiąże się również z dodatkowymi kosztami.
Wszystkie jednostki można w jakiś sposób nająć (w siedliskach na mapie bądź w miastach), można także spotkać je jako neutralne siły stacjonujące na mapie przygody. Liczba neutralnych oddziałów na mapie zwiększa się o 10% co tydzień. Jeżeli więc zauważymy, że po rozpoczęciu się nowego tygodnia liczba jednostek w neutralnej armii zmieniła swoje oznaczenie, to możemy bardzo dokładnie ustalić jak liczna jest ta armia (przykład: jeżeli neutralny oddział liczył "mnóstwo" jednostek, a po tygodniu liczy już "hordę", to znaczy, że musi liczyć około 53 jednostki). Oznaczenia poszczególnych liczebności wyglądają następująco:
- mało: 1 - 4
- parę: 5 - 9
- grupa: 10 - 19
- mnóstwo: 20 - 49
- horda: 50 - 99
- tłum: 100 - 249
- mrowie: 250 - 499
- setki: 500 - 999
- legion: 1000 - 4000
Liczba jednostek w armii neutralnej nie może przekroczyć 4000, a liczba punktów doświadczenia uzyskana za wygraną bitwę wynosi sumę punktów życia pokonanych stworzeń.
Podziały i wynikające z nich cechy
Wszystkie jednostki można podzielić na dwie grupy: żywe stworzenia stanowiące zdecydowaną większość oraz nieumarłych, do których zaliczają się szkielety, zombie, mumie, wampiry, lisze, kościane smoki oraz duchy. Stworzenia nieumarłe mają zawsze neutralne morale, są odporne na zaklęcia umysłu, Błogosławieństwa oraz Klątwy.
Dla wielu interesującą ciekawostką może być fakt iż golemy oraz żywiołaki zaliczone zostały do grupy jednostek żywych.
W Heroes of Might and Magic II kontynuuję się również rozróżnienie frakcji na stronnictwa mocy (Rycerz oraz Barbarzyńca) oraz magii (Czarodziejka, Czarnoksiężnik, Czarodziej i Nekromanta). Podział ten implikuje kilka różnic, o których można przeczytać w innych miejscach tego serwisu, lecz w tym momencie należy przywołać cechę stronnictwa mocy - jednostki z tych frakcji mają nieco zwiększony przyrost.
Szybkość jednostek
Szybkość naszych oddziałów wpływa na kolejność ruchu na polu bitwy. Poszczególne wartości tego parametru odpowiadają zasięgowi danego stwora (za wyjątkiem stworów latających - ich zasięg obejmuje całe pole bitwy). Obrazuje to poniższe przyporządkowanie:
- Pełza - 1
- Bardzo niska - 2
- Niska - 3
- Średnia - 4
- Duża - 5
- Bardzo duża - 6
- Super duża - 7
- Ogromna - 8
- Błyskawica - 9
W przypadku, gdy najszybsze jednostki z obu armii mają taką samą prędkość, zawsze zaczyna oddział znajdujący się po lewej stronie. Kolejne tury, jednak należą do najszybszej jednostki po stronie prawej.